Numery wersji dla BOSSa i KPR są rzeczywiście niezależne. Aktualna wersja KPR powinna prawidłowo pracować z wersją BOSSa,
nie ma konieczności dokonywać upgradu obu programów jednocześnie.
Jeśli upgrade jednego z programów zmienia struktury wspólnych tabel,
to co najwyżej drugi z programów dokona ich aktualizacji.
Jeśli zmiany wprowadzane do nowej wersji któregokolwiek z programów będą na tyle istotne,
że uniemożliwią współpracę będziemy o tym informowali.
Na przykład wersja 460 zmienia standard polskich liter z Mazovia na Latin2
i w tym przypadku upgrade wszystkich programów BiS zintegrowanych z SM BOSSem jest wskazany.
Zgadza się. Podobnie dopisanie lub zmiana. Zamknięcie (lub ponowne zamknięcie) miesiąca przeliczy
ponownie salda na podstawie aktualnych obrotów i będzie OK.
Załączony do KPR algorytm opiera się o istnienie dla tabeli faktur zbioru indeksowego (FAKTURYD.NTX), którego podstawowym kluczem jest DATAFAK.
Zakres podawany na początku działania generatora dotyczy właśnie klucza ze zbioru indeksowego.
Jeśli w algorytmie zostanie zamieniona tabela podstawowa, z FAKTURY na FAKTURYP bez dokonania
innych zmian, to algorytm nie będzie w stanie wybrać danych z odpowiedniego zakresu, ponieważ
nie istnieje odpowiedni zbiór indeksowy dla FAKTURYP. Istnienie w tabeli pola DATA... nie ma
znaczenia, jeśli pole to nie wchodzi w skład indeksu określonego w algorytmie.
Proponujemy zmienić zasadę działania generatora, podłączając FAKTURYP jako zbiór pomocniczy,
dodatkowy, skojarzony ze zbiorem podstawowym FAKTURY poprzez unikalny klucz (numer faktury).
Definicja kolumn w instalacji ogranicza się do podstawowych kolumn księgi. Są one zdefiniowane w tabeli DEFPLK A->9->1. Użytkownik może zdefiniować tutaj dodatkowe konta-kolumny nadając im nazwy według uznania i przeznaczenia (np. w BiS PIT założyliśmy,
że kolumna 8037 zawiera składkę na ubezpieczenia społeczne,
a 8091 - na ubezpieczenie zdrowotne). Nazwa określona w tym miejscu może
dotyczyć dowolnej "podkolumny", co znaczy, że można zdefiniować nazwy
dla pełnej długości kolumny. Ale proszę zauważyć, że w przypadku rozbudowanej
analityki definiowanie każdej pełnej kolumny może być trudne, albo wręcz niemożliwe.
Dlatego księga (tabela KSO) również zawiera nazwę dla kolumny.
I ta nazwa może być określona niezależnie od definicji w DEFPLK.
Tak się dzieje na przykład wtedy, gdy do księgi trafia po raz pierwszy kolumna niezdefiniowana
w DEFPLK. Wówczas nazwa jest tworzona "w locie", Można to sprawdzić wprowadzając "z ręki" zapis
na nową kolumnę podczas wprowadzania transakcji 1->1. W takim przypadku program zapyta o nazwę
dla takiej kolumny. Inaczej wygląda sytuacja, gdy transakcje są wprowadzane z istniejącej
paczki - np. wygenerowanej. W takiej sytuacji nie ma dobrego miejsca na przerwanie
przetwarzania i pobieranie nazwy, dlatego program automatycznie przyjmuje, że nazwa
klienta jest nazwą kolumny. Po tym przydługim wstępie odpowiadam na pytania - TAK i TAK.
Wystarczy zmienić nazwę w ewidencji, o której mowa i po zmianie nazwy nazwa ta nie zostanie
zmieniona przez program.
Trudno odpowiedzieć z całkowitą pewnością, ale podejrzewamy,
że przyczyną może być to, że albo próbuje Pan drukować miesiąc, dla którego nie
ma jeszcze danych, albo w miesiącu tym są obroty zapisane do kolumn wykraczających
poza kolumny księgi. Ponieważ pisze Pan, że dane są, więc bardziej prawdopodobny
jest drugi przypadek. Proszę sprawdzić, czy w miesiącu, na który drukuje
Pan księgę, są wprowadzone zapisy na kolumny 07-08, 10-14.
Kolumna 16 nie ma nagłówka i to jest zgodne z wzorcem księgi.
Kolumna służy do księgowania różnych dziwnych rzeczy:
"17. Kol. 16 jest wolna. W kolumnie tej można wpisywać inne zaszłości gospodarcze poza
wymienionymi w kol. 1-14. W kolumnie tej można również wpisywać wydatki odnoszące się do przychodów miesiąca lub roku następnego (lat następnych)."
Nasz program nie obsługuje ani zaszłości, ani przychodów następnych okresów.
Tak, ale może to wykonać jedynie osoba posiadająca uprawnienia Administratora.
W tym celu należy wejść do Administracji systemu i zmienić miesiąc księgowania na wcześniejszy,
następnie wprowadzić odpowiednie zmiany i ponownie zamknąć miesiąc.
Operację zamknięcia należy powtórzyć dla wszystkich następnych miesięcy,
aż do miesiąca bieżącego sprzed zmian, należy również ponownie wydrukować księgę za
zamykane miesiące (korekta spowoduje zmiany w kolejnych miesiącach) i złożyć korektę do US.
Jeśli zmiana dotyczy miesiąca poprzedzającego miesiąc bieżący (tak jak w pytaniu),
to wystarczy zamknięcie tego miesiąca i ponowny wydruk księgi za ten miesiąc.
Program BiS KPR obsługuje wartość remanentu początkowego i
końcowego. Do przechowywania informacji o wartościach remanentu została
przyjęta kolumna o symbolu 00. Pierwszy chronologicznie zapis jest
traktowany jako wartość remanentu początkowego, a ostatni - wartość
remanentu końcowego. Wartości przechowywane w tej kolumnie są traktowane
przez program nieco inaczej niż pozostałe:
Pomimo tego, że kolumna wykracza poza zakres kolumn
księgi, jest drukowana na wydruku księgi, wartość obrotów jest drukowana w
kolumnie 18 (uwagi).
Na zestawieniach oraz w zestawieniu przychodów i kosztów
wartości tej kolumny są wyodrębnione z pozostałych obrotów. Uwaga! Wartość
remanentu początkowego należy wprowadzić jako pierwszą transakcję w roku, a
wartość remanentu końcowego jako ostatni zapis.
W zestawieniu przychodów i rozchodów wartości obu
remanentów są uwzględnione w wyliczeniu dochodu.
Jeśli w księdze występuje wartość remanentu końcowego, to
w czasie zamknięcia roku jest automatycznie generowany zapis do obrotów
nowego roku przenoszący ją jako wartość remanentu początkowego.
Z kolejnością w księdze zgodną z rejestrem VAT jest problem. Otóż numer ten jest wewnętrzną sprawą SOTa, KPR nie ma zaś nic do SOTa. Wszkaże może pracować jako samodzielny moduł, który nie ma nic wspólnego z SOTem. Nie możemy i nie chcemy narzucać konieczności współpracy z SOTem. Poza tym pola "numer wewnętrzny" nie ma w zbiorach obrotowych ani w paczce. Jest jedynie pole "numer dowodu księgowego", ale to dla dostaw jest numer faktury, a nie numer wewnętrzny. KPR bierze pod uwagę jedynie datę operacji, w ramach tej samej daty kolejność powinna wynikać z fizycznego położenia rekordów. Dla jednej paczki, generowanej na koniec miesiąca będzie to kolejność, w jakiej są dopisywane do paczki rekordy w czasie generowania. Tym zaś można sterować poprzez podłączenie w algorytmie odpowiedniego indeksu. Proszę spróbować
zmodyfikować swój algorytm zakupu tak, aby działał w oparciu o indeks zawierający numer wewnętrzny.
Wpis do kolumny zerowej można wykonać w ciągu roku, będzie drukowany w kolumnie uwagi, nie będzie brany pod uwagę przy obliczaniu obrotów księgi. W zestawieniu przychodów i rozchodów ostatni remanent w księdze (ostatni zapis na kolumnę 0) jest interpretowany jako remanet końcowy.
Wyniki remanentu pośredniego mogą (powinny) być wprowadzone dowodami wewnętrznymi na kolumnę 10.